tisdag 22 september 2009

Tempelguide
























När jag går in i ruinerna av templet Bayon utanför Siem Reap i Kambodja möter jag denna flicka och hennes yngre bror.
Hon kan litet engelska och vinkar att jag skall komma. Hon går före och pekar ut olika statyer och annat intressant som finns kvar i det delvis raserade templet. Hela tiden håller vi oss i utkanterna och jag förstår att hon inte har tillåtelse att fungera som guide här. Pojken följer med, kanske som förkläde.
När jag tänker gå vill hon ha pengar av mig. Det får hon mot att jag får ta några bilder av henne och brorsan.
Jag är nöjd med det här porträttet.

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, du tar alltid fina porträttbilder, Jom.

Så är det.

Ellis sa...

Det här måste vara en av mina absoluta favoritbilder hittills. Allt, precis allt, med denna bild är så vackert! Alldeles speciellt ljuset.

Jom Manilat sa...

Tack Elisabet och Ellis!
På bilden står hon i öppningen till en mörk gång. Solljuset utanför är bländande hårt, men hon är belyst av solens reflexer från templets stenar.

Jag tycker mycket om bilden. När man klickar upp den så ser man så fint hennes blus blir ljussatt.