onsdag 4 mars 2009

Buddhabild


Buddhabild från Hoi An i Vietnam.

5 kommentarer:

Monet sa...

Hur högt upp sitter den? :-)

Christina sa...

Ja, DET vill vi veta ;)

Jom Manilat sa...

Den står utomhus och ungefär i ögonhöjd.

Buddhastatyer i tempel och utomhus är alltid något upphöjda.

Rådet om att ha Buddhastatyer övanför huvudhöjd gäller främst husaltaret. Att ha dem som piffiga accessoarer och dekorationer skulle av vietnameserna betraktas som en hädelse...

Christina sa...

Jag trodde faktiskt att Buddhan fanns hemma hos er, men nu ser jag ju på förgrunden att så inte är fallet.

Mina egna två Buddhor är inte bara piffiga inredningsdetaljer. Jag har alltid varit väldigt intresserad av buddhismen som filosofi.
Tycker buddhismen är mycket sympatisk.

Jom Manilat sa...

Statyn är fotograferad i något tempel i staden Hoi An.

Jag menar inte att vara mästrande. När jag läser min tidigare kommentar ser jag att den kan verka vara så.

Jag tycker att Buddhismen har ett bra sätt att visa hur man kan förhålla sig till sina medmänniskor.

Jag vet också att vårt sätt att använda terrakottahuvuden av Buddha som en utsmyckning på något lämpligt bord i vardagsrummet inte känns bra för de som vördar religionen.

Naturligtvis är det så att många i västerlandet inte har alls funderat över detta och inte ser det som något problem. Många bär ju också ett kors utan att vara kristna.

Förresten är inte huvuddelen av Vietnameserna Buddhister som jag slarvigt antydde tidigare. Buddhismen är mycket större i grannländerna Kambodja, Laos, Thailand och Burma. 80 procent av vietnameserna uppger att de inte tillhör någon religion.