söndag 8 mars 2009

Kvarnen i Norsjövallen







Klicka på bilden!

Jag har alltid tyckt att den här kvarnen som jag ofta passerat ser så speciell ut. I dag stannade jag på väg hem från Umeå och tog några foton. När jag senare googlade på den hittade jag artikeln här nere:

Förstudie om kvarnen i Norsjövallen

En förstudie ska göras som ska ge svar på om det går att bevara den gamla kvarnen i Norsjövallen.

Kvarnen i Norsjövallen byggdes 1891 och var i drift till i mitten av 1960-talet. Sedan dess har den stått och förfallit.

Planerna på att bevara kvarnen och göra den till ett besöksmål väcktes i ett medborgarförslag.

Norra Västerbotten 11 dec 2008

11 kommentarer:

Barbro sa...

Såna där gamla byggnads minnen är väl värda att bevaras. Nog tycker jag att det kunde avsättas lite pengar få ha dem kvar.

Jag är övertygad om att det skulle ge mer än bara låta dem få förfalla.

S o F sa...

Underbart Jom!!

Vi får aldrig glömma att klicka. :)

Ha en fin vecka!

Jom Manilat sa...

Skogs trollet; Jag blev glad när jag läste tidningsnotisen om att man överväger att skydda kvarnen.

S o F;
Jag hade min pocketkamera med mig. Jag har många gånger tänkt att jag borde, men idag gjorde jag det.

Jag önskar er båda en bra vecka!

Ingela sa...

Från Vietnam till Norsjövallen...halsbrytande. Det där blir ju "nästgårds" för mig. Jag har också tittat på kvarnen många gånger och funderat över vad som händer med den.

Jom Manilat sa...

Ingela; Världen blir mindre och mindre. För mindre än ett sekel sedan var resan Malå - Norsjövallen ett mindre företag och nu tar du dig till andra sidan jorden på något dygn.

Christina sa...

En stram och väldigt vacker byggnad...och ett mycket vackert foto.

Jom Manilat sa...

Christina; Jag tycker att huset är speciellt och jag förstår att det har en en intressant historia.
Det som är mest slående är att huset är så högt. I våra trakter byggs "allt" i trä, och det är mycket ovanligt med ett trähus i fyra våningar.
Nu har det satt sig och det finns inte så många räta vinklar längre.

Elisabet. sa...

Ja, jag säger bara en sak: det ordet börjar på U och slutar på art ..-)

Anonym sa...

Om inte en viss person varit så tjurskallig hela sitt liv kanske kvarnen (och flera hus i närheten) skulle ha varit i bättre skick!

Annica sa...

Det huset har jag kört förbi många gånger under årens lopp. Så kul att få se det här! :p

Jom Manilat sa...

Annnica; Det är en byggnad som man lägger märke till!