söndag 11 januari 2009

Lissabon, dag 4, Nyårsdagen

Nyårsdagen 2009

Det regnar idag. Mer eller ännu mer. Aldrig mindre. Vi tar med paraplyerna och går för att kontrollera om det stora varuhuset El Corte Inglés har öppet. Det har det inte så vi går tillbaka till hotellet och läser/sover (A-M) respektive surfar (jag).























Vi inser att vi måste byta hotell eftersom A-M:s rygg inte klarar av den knöliga och stenhårda sängen. Annars tycker vi att om vårt hotell, Residência Mar dos Açores. Personalen i receptionen är hjälpsam och rummen är rena.




















Dörr i Lissabon som kan symbolisera många av stadens byggnader. De har varit vackra men tidens tand och brist på underhåll har drabbat dem

Vi läser i vår guide och finner tre alternativa ställen att bo på. Så ställer vi oss att vänta på bussen. Vi väntar rätt länge och ingen buss kommer så vi börjar gå i stället. Nästan allt är stängt i dag och bussarna går tydligen med glest mellanrum.


















Restaurangen med den finklädda äldre damen

När vi kommer fram till ett öppet matställe är vi ordentligt blöta. Trots bra regnjackor och paraplyer så blir den nedre halvan av kroppen genomvåt.
Restaurangen är nästan full och vi får sitta bredvid en äldre, söndagsfin, dam. Maten i Portugal är väl inte så mycket att skriva om så jag låter bli.

Vi får napp på det andra hotellet vi besöker. De har rum från i morgon och fem nätter framåt. Damen i receptionen blir litet förnärmad när vi ber att få se ett rum. Det vi tittar på ser väl ut ungefär som det vi har nu och kostar nästan lika mycket. Det har också egen toa men det här har en liten vädringsbalkong så att vi kan luta oss ut och se ner på gatan. Detta är för övrigt en rätt vanlig sysselsättning för äldre damer i Lissabon.























Konstverk, downtown

Det stora avbräcket för min del är att det inte finns något trådlöst nätverk på hotellet. Det finns en dator som kan hyras för 33 kronor i timmen. Detta innebär att jag inte lägger ut några bilder förrän jag är hemma, och då väntar jag också med text till dess. Anledningen till detta är inte främst ekonomin utan risken att utsättas för datavirus. Jag vill inte gärna koppla in min bärbara mot hotellets dator.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hm... först trodde jag att aktiviteten i konstverket var en vanlig sådan för äldre damer, men det är nog inte så du menar va? :)

Pigga damer i Portugal, annars. :)

Underbart vackra bilder, som vanligt!

Jom Manilat sa...

Ellis... Jag är väl litet trögtänkt, men jag hänger inte riktigt med...

Tack för bildberömmet. Jag är litet besviken på hur blogger behandlar bilderna på förstasidan. De är mer än lovligt lågupplösta. När man klickar på dem blir de OK!

Anonym sa...

Jo, du skriver:

"Det har också egen toa men det här har en liten vädringsbalkong så att vi kan luta oss ut och se ner på gatan. Detta är för övrigt en rätt vanlig sysselsättning för äldre damer i Lissabon."

Sen såg att jag det kommer en bild, och då trodde jag att jag skulle få se en gumma på en balkong, men så var det ju inte riktigt. :)

Elisabet. sa...

Jag trodde som ellis .., oj, vilka spänstiga madamer! tänkte jag ..-))

Jom: jag tycker att ni borde resa ut i världen minst varanna månad och låta oss följa med via bloggen!