lördag 10 januari 2009

Lissabon, dag 2

Tisdag 30 december

Vi har bestämt att vi skall enbart skall gå idag och inte använda några allmänna kommunikationsmedel.

Vårt första mål är Campo Pequeno, Lissabons tjurfäktningsarena. Vi traskar iväg och finner torget där den skall ligga. Där finns den obligatoriska statyn, men vi hittar inte arenan. Det känns litet konstigt eftersom den lär ska dominera platsen. Det hela har förstås en enkel förklaring. Vi var inte alls på rätt plats och sökte, utan någon kilometer därifrån. Detta upptäckte vi flera dagar senare när jag studerade kartan mera noggrant.






















Gata i Lissabon, kantad av parkerade bilar. Så här ser det ut i hela staden, kuperat och knökfullt.

Efter någon timma kommer vi fram till dagens huvudattraktion, Museu Calouste Gulbenkian. Det är ett fantastiskt museum med bara vackra och intressanta föremål. Har du chansen att besöka muséet, så gör det. En stenrik oljemagnat ägnade stora delar av sitt liv till att samla dyrbarheter som han vid sin död donerade till portugisiska staten.























Kejsarinnan Katarina av Ryssland ägde denna staty av Diana, men den ansågs alltför vågad så den hamnade så småningom i Gulbenkians samlingar.

Vi besöker också den utställning av modern konst som finns där, men jag är mera förtjust än min äkta hälft som här hittar ett nytt sätt att försörja sig. "Det där kan väl vem som helst göra".
























Porträtt av författaren Fernando Pessoa

Vägen tillbaka till hotellet tar tid och är lång. I morgon tar vi nog bussen igen...

Vi går i regnet genom gatorna i närheten av hotellet. Målet är Velho Páteo de Sant`Ana, en restaurang som har uppträdanden av Fado sångare. Det är mera än kvällens mål, det är för min del hela resans höjdpunkt. Jag hörde en låt på bilradion en gång när jag åkte från Moskosel till Arvidsjaur och den talade direkt till mitt hjärta. Jag skrev upp artistens namn och började lyssna mer till musikstilen. När det förra nyåret bestämdes att vi skulle åka bort tänkte jag genast att Portugal skulle vara ett bra resmål eftersom Fado är Portugals nationalmusik.

När vi kommer fram har vi turen att få ett bord alldeles nära den lilla scenen. Vi börjar med mat, så att vi har hunnit rätt långt genom menyn när föreställningen börjar. En man spelar gitarr, en annan guitarra, ett portugisiskt stränginstrument. Tre damer och en man uppträder med pauser för mera ätande. I fadon sjunger bara en sångare åt gången, och sången framförs med stor känsla. Publiken är blandad, både turister och portugiser. Stämningen stiger allt eftersom kvällen lider. Trots att det är rätt dyrt tycker vi att det är väl värt pengarna.
























Cristiana, fadosångerska

Jag köper en CD av en av de kvinnliga sångarna efteråt. Hon heter Cristiana och jag ber att få ta ett foto av henne. Jag får väl följa hennes eventuella karriär på nätet

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ååååå, jag tror att jag kommer att älska din fru! Och jag delar nog helt hennes uppfattning om den moderna konsten!

Maggan sa...

Hej Jom!
Så roligt att läsa om er Lissabon-upplevelse, särskilt som jag själv var där i april 2008 och känner igen så mycket. Jag har fått uppleva fadosångerskan Mariza i Uppsala konserthus i höst, en artist jag verkligen kan rekommendera. Kolla in henne!
Ha det gott! Maggan i Laxå

Jom Manilat sa...

@Elisabet; Då blir vi två...
@ Maggan; Jag har en köpt en CD med Mariza och kanske någon, jag vet inte vem, kan ha laddat ner flera från nätet.
Man vet ju inte alltid vad som händer när man lämnar datorn obevakad...

Christina sa...

När jag ser bilden av fadosångerskan Christiana undrar jag om a l l a fadosångerskor är så där himla vackra!?
Maritza, Amalia Rodrigues m fl är ju också väldigt vackra :)

Det är roligt att läsa om er Lissabonresa, tycker Christina som både gillar fados och modern konst.

Jom Manilat sa...

Hej Christina!
Roligt att du hör av dig. Den bild som jag har av portugiserna, inklusive fadosångare, är att de är vackra och att de klär sig mycket snyggt. Åtminstone gäller detta i storstaden Lissabon.
Jag hittade en länk till Cristiana:
http://video.acasa.ro/view_video/75945c042bfb124275a0/fado-cu-cristiana-pereira-portugal-2004.html

Christina sa...

Härlig länk, nu har jag lyssnat och njutit.
Cristiana Pereira är inte bara vacker , hon kan sjunga också :)

Tack!

Anita sa...

För ett par år sedan hörde jag fado för första gången när jag hörde Joana Amendoeira på min hemort: http://smulansblog.blogspot.com/2006/05/joana-amendoeira.html

En helt otroligt fin upplevelse.

Det skulle vara roligt att få lyssna på fadomusik i dess rätta miljö - Lissabon!

Vilka underbara bilder du tar! Såå vackra!

Jom Manilat sa...

Hej Smulan!
Jag har efteråt läst om Joana Amendoeiras konsertturne i Sverige. Jag tog dock inte chansen att lyssna på henne. Hon har, som du säkert känner till, en del filmer på You Tube. Jag tycker mycket om hennes sätt att sjunga. Lätt och utan ett alltför starkt vibrato, som i den här fadon: http://www.youtube.com/watch?v=QMVNRlaBXQ4