fredag 16 januari 2009

Lissabon, dag 8

Måndag 5 januari

Det här är en handlingens dag. Dvs. vi har avsatt den till att shoppa. För egen del har jag planerat att den skall bli en fotograferandets dag. När jag tittat på bilder från Lissabon på Flickr har jag ofta tänkt att det varit många byggnader och få porträtt. Därför ägnar jag dagen åt att försöka få porträttbilder. Det går inte alls. Jag lyckas inte ta en enda bild som jag är nöjd med. Det blir oskarpa, ointressanta rent usla foton.

























A-M handlar en del kläder, men även hon är trött. Vi använder eftermiddagen till att inte göra något annat än att läsa och sova. Det behövs också.


















Portvinsflaskor i ett skyltfönster. Ta priserna på flaskorna gånger 11 kronor (kursen på kronan under vår vistelse i Lissabon)


På kvällen går jag till ett Internetcafé och läser dotterns arbete om textanalys som hon vill att någon skall titta på innan hon lämnar in det.





















Juldekorationer på torget Rossio

6 kommentarer:

Christina sa...

Så synd att porträttfotograferandet inte funkade för dig, det lät som en himla bra idé annars.

Jom Manilat sa...

Tack Christina!
Dåligt ljus, och mental trötthet hos fotografen torde vara ett par av de faktorer som gjorde att det blev som det blev.

Anonym sa...

Inget dåligt portvin i det skyltfönstret! Jag tycker att de avståndsporträtt du publicerat är väldigt fina, framför allt mannen som står lutad mot en vägg och tittar på något han har i händerna (mobiltelefonen kanske).

Jom Manilat sa...

Tack annannan!
Portvinsflaskorna låg i en prisklass långt över vad vår resebudget tillät.
Jag gissar att du som bor i Porto har möjlighet att kunna köpa bra vin till realistist pris.

Elisabet. sa...

Efter att ha hängt med i era bakhasor, så har jag nu bestämt mig för att besöka Lissabon.

Just det.

Och tack och bock för alla fina fönster!

(Shopping intresserar mig inte det minsta, så jag kanske klarar reskassan ...).

Jom Manilat sa...

Det låter trevligt Elisabet!

Nu har jag ett förslag till dig. Finns det något annat resmål inom rimligt avstånd som du skulle vilje resa till? I så fall skulle vi kunna resa i förväg och rekognosera.