onsdag 14 januari 2009

Lissabon, dag 6

Lördag 3 januari

Vi äter frukost på det nya hotellet. Det är knappast något som skiljer sig från det tidigare. Några små bord i en liten matsal där väggarna är klädda med kakel. Det mesta i byggnadsväg är kakelklätt i Portugal, inte bara inne i husen utan även utvändigt då ytterväggarna ofta är kakelklädda.
Frukosten består av bröd, ost och skinka. Det finns söt apelsinjuice, te och kaffe. Bredvid kaffebehållaren står en lika stor behållare med varm mjölk. Jag tycker att det är perfekt att få avsluta frukosten med en café au lait. Förutom att de kokta äggen och filmjölken saknas är den rätt lik en svensk hotellfrukost.

Vi går upp till en butik i Bairro Alto där vi sett en födelsedagspresent till vår dotter som vi beslutat att köpa.
























Gata i Bairro Alto

Väggarna på de slitna husen är fullständigt nerkladdade med graffiti, men det finns små mästerverk också. Butiken håller öppet mellan 11 och 21, så vi går ner till centrum igen och tar tunnelbanan bort till den del av staden där Expo 98 hölls.

Det var ett slitet fabriksområde där ett högmodernt utställningsområde byggdes med moderna höghus och ett jättelikt köpcentrum, Vasco da Gama, med exklusiva butiker.

















Ponte Vasco da Gama, Vasco da Gama-bron, är 17 185 m lång och 30 meter bred vilket gör den till den längsta bron i Europa, och korsar floden Tajo.
















Vi besöker Oceanario de Lisboa, det näst största havsakvariet i världen. Det är helt otroligt intressant och vackert. Jag kan verkligen rekommendera alla Lissabonbesökare att åka dit.






















På kvällen går vi tillbaka upp till Rue da Rosa och köper födelsedagspresenten.
Vår plan är att äta middag på en indisk restaurang. Vi går och går men hittar inte den restaurang som A-M sett, så vi försöker med en annan som ligger i närheten av hotellet. Den finns på sin plats, men eftersom vi inte reserverat bord där blir vi utan.

I stället går vi till restaurangen närmast hotellet. Portugiserna är inte speciellt duktiga på att laga till kött, och den här restaurangen bekräftar den regeln. Men å andra sidan är de duktiga på att ta betalt...

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, I love You!!!

Din underfundiga ironi går verkligen hem!!

(Å, vad jag skrattar .., och jag som är matglad ska nog inte besöka Lissabon ..-)

Christina sa...

Ponte Vasco da Gama - den bron är inetsad i mitt minne. Jag tog en landsvägsbuss från södra Portugal till Lissabon och när bussen körde över bron såg jag att man kunde titta rakt ner genom något slags väg-galler. Det var som om man åkte på hönsnät.
Jag fick en gruvlig svindel och när jag efter några dagar tog bussen tillbaka igen blundade jag hårt hela tiden vi passerade över bron.
Den bron vill jag a l d r i g mer åka över.

PS Men skaldjur och fisk äter man väl fortfarande gott i Lissabon?

Jom Manilat sa...

Portugiserna är mästare på fisk och skaldjur som Christina skriver, så du behöver inte svälta, Elisabet!