lördag 25 april 2009

25 april, Siem Reap


Stoneface

När Roy hämtar mig på morgonen är han trött. Klockan är åtta som vi kommit överens om och han berättar att han haft party med sina kompisar till klockan halv fyra. Det visar sig senare under dagen att han tar varje tillfälle att vila sig.

Dagens plan var att besöka Angkor Wat, men vi kastar om dagarna så att vi tar den låga turen idag och stiger upp i gryningen för att se soluppgången över Angkor Wat i morgon. Varför han föreslår detta vet jag inte, men för min del spelar det mindre roll.

Vi avverkar alltså sex tempel i större och mindre utförande i dag. Jag fotograferar en massa och allt eftersom timmarna går så blir det allt hetare. För att hitta tillbaka till Roy och hans motorcykel använder jag solens läge på himlen. Alla templen omges av en ringmur med en port i vartdera väderstrecket så för att veta genom vilken port jag måste gå för att komma tillbaka tittar jag på solen och skuggorna den ger. Mitt på dagen fungerar det mycket dåligt för solen står så högt på himlen att skuggan faller rakt ner.

Fram mot sjätte templet börjar jag nästan känna mig yr, och det är inte så bra att klättra i de trappor som finns under de omständigheterna. Trappstegen kan vara både mycket höga och mycket smala samtidigt som de är väl avrundade.

När jag är tillbaka på hotellet försöker jag titta igenom bilderna för att para ihop dem med respektive tempel, en uppgift som torde vara enklare i morgon med ett tempel. Eventuellt skall jag också gå på en konsert då.

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Ja du.... Just Angkor wat ligger högt på min Vill åka dit lista.
Så länge njuter jag av att läsa om det.

Sen ska jag ut i solen och njuta. Båtfix i vårsolen vid Vänerns kant.
Ett klart ok alternativ så länge.

Res på och njut!

Jom Manilat sa...

Turtlegirl, jag såg i dag på ett Guesthouse att det går bussar härifrån till Vietnam. Jag vet sedan tidigare att du är intresserad av det landet också.
Vänern fryser så småningom...

Elisabet. sa...

Tänk, tempel är nånting jag aldrig lockas att besöka.

Men så tillbringade jag ju delar av min barndom sittande på en bänk i Filadelfia hemma i Malå .., och det är ju också ett slags tempel ..-)

Jag fick väl mitt behov tillgodosett där, förstås ,-)

Jom Manilat sa...

Elisabet, just de här templen är väl mest att betrakta som historiska minnesmärken. De är för det mesta raserade i olika omfattning och knappast någon religiös verksamhet pågår.

Jag tillhör den sorten som gärna tittar in i tex. Buddhisttempel.