måndag 18 maj 2009

18 maj 2009, måndag


Far och son

Det finns minst två sidor av allt. Jag befinner mig nu i en stad som har många turister, även om det nu är lågsäsong. Fördelen med att vara på en turistort är att allt är så mycket lättare. Det är lätt att hitta någonstans att bo, restauranger i olika prisklasser finns det gott om och det är lätt att göra sig förstådd eftersom många talar engelska. Transporterna är också lättare eftersom det ofta finns turistanpassade busslinjer och det vimlar av tuc-tucförare och motoförare.

Nackdelen då? Det finns flera. Priserna anpassas efter turisternas köpkraft. En livsnödvändig flaska vatten kan kosta fyra gånger så mycket för en turist jämfört med normalpriset. Maten är ofta dyrare. Det dras diverse obskyra verksamheter till turistorterna. Jag har inte sett så tydliga tecken på prostitution och droghandel tidigare under resan som här i Sihanoukville.

Regnperioden har börjat en månad tidigare i år jämfört med fjolåret, säger personalen på Blå Grodan. Det regnar varje dag en eller ett par rejäla skurar och nästan varje kväll så mullrar åskan. Det är inte speciellt störande, det är bara att vänta ut skurarna.

Efter regn och åska brukar luften kännas ren och uppfriskande. Så är det inte här. Det är fortfarande lika hett i luften. Den ökande molnigheten gör i alla fall att solen inte strålar lika obarmhärtigt.

Det regnar på förmiddagen så jag ägnar den åt att läsa ut en bok. Efter lunch är det alltför hett för att jag skall företa mig något förutom att jag tar en moped ner till downtown för att köpa bussbiljett inför morgondagens resa. Jag kommer att lämna Kambodja och åka in i Thailand igen.

Jag köper också den minsta tandkrämstuben på ett varuhus nere i staden. Det gäller att hålla vikten… på packningen.

Jag skall försöka träffa en vän som har en liten restaurang på Koh Chang som är morgondagens mål. Jag har inte hört av mig till honom så jag vet inte alls om han finns kvar på ön.

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Kommer hem från jobbet .., duschar .., byter om .., går till tvättstugan och fyller två maskiner .., sen in igen .., scrollar raskt till "Bild och Ord" .., och så är ordningen återställd.

Turtlan sa...

Så HETT så man kan ta på värmen och fukten!

Ja det är sällan av godo när turisterna sprider sig över världen. Snabbt så kommer det sämre av turismen fram.

Res på och ha det gott i tropikvädret!

Håller med Madam E, jag läser och "reser" med Dig varje dag.

Turtlan

hazelisles sa...

I've a lot of catching up to do on your Blog.
In Jersey, I actually get CHEAPER rates than the tourists. The local tea-rooms etc., give me the rates they charge locals. I've been so often that one car hire firm gives me their staff rates!!!

Jom Manilat sa...

Tack för kommentarerna. Idag regnar det så det känns lättare att inte göra någonting, bara läsa en norsk deckare som jag skaffat någonstans under resan.