lördag 23 maj 2009

23 maj 2009, lördag Koh Samet


Västerländsk man och thaiflicka från Pattaya på strandpromenad. Familjeflickorna skyddar sig mot solen medan de prostituerade vet att faragerna tycker att det är vackert att vara brun.

När det är så hett som det är här nu blir det en massa tvätt. Jag svettas ymnigt ibland och eftersom jag bär med mig min packning i ryggsäck så finns det begränsningar i hur många plagg jag kan ha med.

Det är alltså en snabb omsättning på kläderna. Innan jag åkte köpte jag en packpåse på Intersport som jag använder för smutstvätten. Det är en klar standardhöjning från tidigare års konsumkassar.

Jag får alltid tillbaka tvätten struken och vikt. Det som fascinerar mig är att packpåsen vid varje tillfälle också kommer tillbaka tvättad, struken och prydligt vikt.

Jag stannar på Koh Samet den här dagen också. Jag går till receptionen och berättar att jag blir kvar en natt till och får då beskedet att jag inte kan stanna kvar på mitt rum. De har hyrt ut allt, trots att det är lågsäsong. Där ser man fördelen av att ha ett lägre pris än konkurrenterna.

Jag går till den klart dyrare grannen och skaffar ett rum där. De har många lediga. Hotellet har en vacker trädgård som sysselsätter en hel del människor, men de flesta gästerna tillbringar sin tid på beachen eller inne på rummet.

Jag går till en biljettförsäljare och köper biljett till Bangkok i morgon. Det blir båt från stranden till färjepiren på andra sidan och sedan minibuss till Bangkok. Jag lånar samtidigt en bok i receptionen på hotellet som säljer biljetter. Jag lägger in biljetten i boken och tar den i handen. Det är det sista jag kommer ihåg.

När jag kommer in på hotellrummet har jag ingen bok med mig, och ingen biljett heller. Jag behöver inte söka så länge på hotellrummet eftersom jag inte hunnit packa upp efter flytten. Det finns inte i min ryggsäck eller på rummet.
Så börjar en rekonstruktion av vad jag haft för mig under förmiddagen och jag besöker alla platserna igen. Ingen har sett någon bok.

Det är bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny biljett. Resebyrån säger att någon kan ha tagit biljetten och beslutat sig för att använda den så därför måste jag betala för en ny. Jag får väl bre ut mig litet extra i morgon…

Koh Samet är en plats för familjer eller par. Det kan vara en av anledningarna till att jag känner mig litet rastlös här. Det blir inte mycket kontakt med andra resenärer. Jag tar mina små promenader på stranden, jag skall ju få litet färg, men utan stor entusiasm.

7 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Bilden väcker obehagliga minnen från min resa på 80-talet. Europeiska män med mycket unga thailändskor i just Pattaya. Det fullständigt kryllade av hungriga europeer och araber. Sexhandeln var påträngande och frustrerande särskilt för en ung självständig svenska som jag.
Jag brukar beskriva det som om Liseberg vore en enda stor bordell.
mvh R

Anita sa...

Jag håller med Reneé. Det har skrivits flera artiklar senaste veckan i Aftonbladet (?) om Pattayas prostitution och svenskarnas sexköp. Jag blir illamående och frustrerad av detta - kan inte förstå dennna förnedrande sexhandel. Varför???

hazelisles sa...

Don't you feel home sick yet? Surely you will be missing your Spring!

Jom Manilat sa...

Renesfotoblogg och smulan:
En artikel som ger litet bakgrund till flickornas/kvinnornas situation i Thailand finns här:
http://www.resbort.com/Fakta/darkside.htm

Jag uppskattar inte sexhandeln och har bara besökt Phuket en dag, och jag har aldrig varit i Pattaya, men åren har lärt mig att saker sällan har enbart färgen svart eller vitt.

Hazelisles; Sure I feel home sick.
Spring can be very short in my part of Sweden. Sometimes only a week, or even shorter.

Ingela sa...

Det ser ut som om någon som passar i XXL väljer XXS. Helt fel, på alla sätt. Kärlek mellan individer av olika ursprung finns så klart, men tyvärr är det ofta något helt annat vi ser när vi kommer till en del platser.

Lars Jansson sa...

Vad är det som säger att den tjejen på bilden skulle vara prostituerad?

Jom Manilat sa...

Lars, du har rätt. Jag vet inte om just den här flickan är det.